FINALITZACIO OBRES DE REMODELACIÓ DE LA ROTONDA DE SANT JOSEP (DEDICADA ALS PERAIRES). "A CATÍ TOTS SÓN PERAIRES" FACEBOOK- AJUNTAMENT DE CATI- CATÍ, TRESOR DEL MAESTRAT Catí, Tresor del Maestrat | Catí | Facebook VISTA NORD DE LA ROTONDA (PULSA SOBRE LA FOTO PER AMPLIAR ZOOM) VVV
VISTA DES DE L'EST (PULSA SOBRE LA FOTO PER AMPLIAR ZOOM)
DETALL SUD-EST (PULSA SOBRE LA FOTO PER AMPLIAR ZOOM)
DETALL NORD-OEST (PULSA SOBRE LA FOTO PER AMPLIAR ZOOM)
A CATÍ TOTS SÓN PERAIRES
POLSA EN CADA CARTEL PER ACCEDIR A LA FIRA CORRESPONENT
AMPLIAR INFORMACIÓ EN:
VIDEO DE LA CLOENDA
ÁLBUM DE FOTOGRAFIES DE LA CLOENDA
https://photos.app.goo.gl/ZESdxa4onYJraixA7
ÁLBUM DE FOTOGRAFÍAS DE LA FERIA DE 2019 https://photos.app.goo.gl/28ekJ4tXuKRDthYm6
ÀLBUM DE FOTOGRAFIES DE LA FIRA DE 2019 https://photos.app.goo.gl/28ekJ4tXuKRDthYm6
CARTELL OFICIAL La fira medieval o dels peraires s'ha consolidat a Catí encara que el calendari ha anat canviant. La primera Fira Medieval es va celebrar els dies 2 i 3 de juliol de 2016, la segona els dies 6 i 7 de setembre de 2017, amb mal temps degut al fort vent. La tercera fira medieval va canviar als dies 14 i 15 de juliol de 2018. Malgrat la forta calor, la participació va augmentar considerablement. L'any 2019 s'ha previst la fira per als dies 22 i 23 de juny, a vore si el temps fora més propici. L'inconvenient és que coincideix amb la festa de celebració del Corpus (23 de juny), on surten totes les confraries de la parròquia acompanyades dels xiquets/xiquetes de la Primera Comunió (enguany celebrada el dia 1 de juny). La coincidència sembla que es resoldrà avançant a primeres hores del matí la celebració del Corpus i seguidament continuar amb les del segon dia de celebració de la fira dels peraires. Durant el matí del primer dia de la fira hi han activitats previstes commemoratives del 600 aniversari de la mort de Sant Vicent Ferrer (5 d'abril 1419-5 d'abril 2019).. Coincideix en que a l'endemà de la fira, 24 de juny, es celebra la festa local de Sant Joan (per caure enguany el 8 de setembre, dia de la Marededéu en diumenge). Pulsa en el cartell per ampliar Video promocional
https://www.facebook.com/CatiTresorDelMaestrat/videos/442558122987874/
PROGRAMACIÓ 09:30 h. - Inauguració de la jornada i de
l'exposició vicentina a l'església de Catí.
10:30 h. - Missa i processó del Corpus.
FIRA 14 - 15 DE JULIOL DE 2018 PULSA EN EL CARTEL PARA AMPLIAR
ÀLBUM DE FOTOS DE 2018 POLSA EN LA FOTO PER AMPLIAR EL TAMANY I EN ESTE LINK PER ACCEDIR A L 'ÀLBUM MÉS FOTOS EN: https://www.facebook.com/groups/52480614195/permalink/10157627574189196/
VIDEOS DE 2018 Video del darrer acte de la fira (15 juliol 2018 https://www.facebook.com/vicente.garciaadell https://www.facebook.com/vicente.garciaadell/
JN PRODUCCIONES SPOT A CATI PERAIRES 2018
VIDEO PERAIRES
HORARI DE LA FIRA (14-15 JULIOL 2018)
Polsa en la imatge per a entrar en el facebook de l'activitat
Aquest cap de setmana durant les festes "A Catí Peraires", a més de gaudir amb els més menuts de les activitats, podeu completar el joc "seguint la pista de Catí" si passeu per l'Oficina de Turisme (en la Llotja) y li pregunteu a Ampar. ¿A què espereu?
Els dies 14 i 15 de juliol torne la festa “A Catí Peraires” Res seria possible sense la implicació de tot el poble Un motiu més per visitar el patrimoni local i gaudir de les activitats que tenim preparades
Enguany 40 expositors del poble i de fora
mostraran els seus productes a tots els catinencs i visitants
A més a més tindrem... DISSABTE 14 12:00 h - Passacarrer de dolçainers 12:30 h - Arribada d’en Balasc d’Alagó i els pobladors a Catí 13:00 h - Batalla entre els regnes de Castella i Aragó 13:30 h - Demostració d’antics oficis 13:45 h - Barbarots medievals 14:00 h - Moment per a gaudir de la Gastronomia 17:00 h – Audicions infantils 18:00 h - Exhibició de vol d’aus rapinyaires 19:00 h - Recreació “Marco Datini visita Catí per comprar llana” 19:30 h - Reunió del Consell per a debatre l’Estatut del vi 20:00 h - Visita del pare Vicent Ferrer a Catí 20:30 h - Barbarots Medievals 21:00 h - Moment per a gaudir de la Gastronomia (Sopar de fesols i arròs de la Rogativa de Sant Pere a la Plaça de Dalt) 23:30 h - SPINISH CIRCO (Malabars de foc) DIUMENGE 15 11:30 h - Exposició de vehícles clàssics 12:00 h - Eixida del pare Vicent Ferrer de Catí 12:30 h - Barbarots medievals 12:45 h - Demostració d’antics oficis 13:00 h - Batalla entre els regnes de Castella i Aragó 13:30 h - Exhibició de vol d’aus rapinyaires 14:00 h - Moment per a gaudir de la Gastronomia 17:00 h - Audicions infantils 18:00 h - Recreació “Marco Datini visita Catí per comprar llana” 18:30 h - Barbarots Medievals 18:45 h - Reunió del Consell per a debatre l’Estatut del vi 19:00 h - Passeig animals pel poble 19:00 h - Demostració d’antics oficis 20:00 h - Gran desfilada pel poble amb tots els participants Durant tot el cap de setmana entre les 11:00 – 14:00 hores i les 17:00 – 21:00 hores hi hauran jocs infantils a la plaça de l’esglèsia.
A CATÍ TOTS SÓN PERAIRES! Nivell 1 Si veniu a Catí, Tresor del Maestrat el cap de setmana del 14 i 15 de juliol, alucinaréu veient com s'implica la mateixa gent del nostre poble imitant les costums i vestits medievals, interpretant escenas quotidianaes dels segles XIII, XIV i XV, i participant en tots els actes en els quals es mesclen locals i forasters. Al llarg del mes que queda per al nostre retorn a l'Edat Mitjana durant la festa “A Catí Peraires”, os anirem comptant moltes coses, però començarem pel principi:
Paraire m. i f. TÉXTIL. Persona que es dedica
a qualsevol de les operacions a les que es somet la llana.
En la festa medieval per excel·lència de l'Alt Maestrat, gaudirem de tot tipus d'activitats d'altíssima qualitat i preparades amb tota la dedicació per al públic més divers. Actuació del grup de dolçainers El Senill de Torreblanca. Exhibició d'animals i passeig per als xiquets.
Espectacle variat de malabars i altres amb l'escola de circ ELS
BARBARTOS.
Jocs de fusta gegants per als més menuts. Demostració d'artesania. Malabars de foc amb el grup SPINISH CIRC. Exhibició i vols amb aus rapinyaires. Recreacions teatrals. Gastronomia. Exhibició de cotxes antics. Actuacions musicals dels alumnes de l'escola de música local. ¡I molt més!
CLASES DE PERAIROLOGIA. Nivell 2. Els peraires formaven un gremi importantíssim en tota la Corona d'Aragó des dels segles XIII i XIV fins principis del 1800. Eren autèntics empresaris que sel·leccionaven les millors matèries primeres (la llana) i controllaven tot el procès de manufactura fins tenir els teixits acabats. En este moment la comercialitzaven, exportant-la a llocs tant llunyals com Itàlia i altres del centre d'Europa. Del seus viatges, de vegades, portaven llegendes sobre animals quasi mitol·lògics, desconeguts en estes èpoques, com els lleons, representats en l'església de Catí amb estranyes cues i caps no molt definits.. Polsa en la imatge per ampliar tamany
REINVENTAR-SE O MORIR: DE LA LLANA AL FORMATGE. Com ja sabeu, l'economia de
Catí, Tresor del Maestrat durant
l'Edat Mitjana estava basada quasi exclussivament en la llana. En
aquells temps, tota matèria textil es confeccionava amb este
material i en Catí van arribar a
haver més de 9.000 ovelles pasturant per les seues deveses. Per sort per a
nosaltres, els catinencs vam saber adaptar-nos a la situació i
la ramaderia va continuar sent un dels pilars fonamentals de la
nostra economia. Si veníu a visitarnos a la fira de Catí Peraires, podreu provar estes joies gastronòmiques.
Polza en la imatge per ampliar tamany
Nivell 3
CLASSES DE PERAIROLOGIA
Polsa en la imatge per ampliar tamany
Denominació d'origen. Ovella merina
¡Balasc d'Alagó arriba a Catí el cap de setmana del 14 i 15 de juliol!
Tots coneixem a l'emblemàtic rei Jaume I, el Conqueridor, encara que realment no va ser el que va conquerir la totalitat del territori valencià. Como és normal, els reis se suportaven en altres nobles per a dur a terme les seues campanyes militars, tant a nivell de soldats com de finançament. En el nostre cas fou Balasc d'Alagó, conqueridor de Morella, qui va donar carta de poblament a Catí, y a qui se li considerava l'autèntic fundador de la vila, ja que és el qui li va donar a poblar a Ramón de Bocona en 1239. El proper dissabte 14 de juliol, a les 12:30 podreu ser testimonis en la fira de A Catí Peraires de este origen, amb l'arribada de Balasc d’Alagó i els pobladors en la vila, en una espectacular recreació en la qual participem tota la localitat. ¡Més original impossible! Nivell 4: el difícil trajecte de la llana.
Gràcies al seu arxiu comercial, l'Arxiu Datini, sabem gairebé tot sobre aquest importantíssim negoci medieval.
Pintures en Casa la Vila (Polsa en la fotografia per ampliar tamany)
CLASSES DE PERAIROLOGÍA. NivelL 5: De l'ovella al mercat. Polsa en la fotografia per ampliar tamany
Més info i fotos: https://goo.gl/LGeHr7 FERIA (9-10 SEPTIEMBRE DE 2017)
CLOENDA DE LA FIRA A CATI PERAIRES- 9-10 SEPTEMBRE DE 2017 ENTRAR EN ÀLBUM DE 13 FOTOGRAFIES
FERIA (2-3 DE SEPTIEMBRE DE 2016)
Cartell de la fira "A Catí peraires", de Diego Higeo
DESCARREGAR ÀLBUM DE 100 FOTOGRAFIES (Prémer per ampliar) Espectaculars els dos dies de festa que ha viscut el poble de Catí en la seua fira medieval, A Catí peraires. El primer dia, 2 de juliol, va començar amb la representació de la Concessió de la Carta Pobla per En Balasc d'Alagó a Ramon de Bocona i quaranta pobladors més (1239) (Prémer per ampliar) Seguidament es va desenvolupar la representació de la batalla entre els regnes de Castella i d'Aragó (1463). Les tropes castellanes van guanyar la batalla de Catí i van empresonar al calabós d'Alcalà a nombrosos catinencs que van ser rescatats després d'exigir una forta suma de diners a la població (2.000 florins). (Prémer per ampliar) Ja per la vesprada es va representar per dos voltes a la Sala de la Vila el debat per part del Consell de Catí d'una normativa o estatut sobre la verema del vi (1331) (Prémer per ampliar) Seguidament es va representar primer a la Llotja i després a la Plaça de Dalt el tracte de compraventa de llana entre els venedors Joan Espígol i el seu marmessor Ramon de Santjoan i el comprador italià de la Toscana Marco Datini (1440) (Prémer per ampliar) Cap a les 20:00, amb gran puntualitat, com tots els actes programats, va arribar al poble procedent de Morella el predicador valencià el pare (posteriorment sant) Vicent Ferrer. Després d'una predicació al Carrer Major va hostatjar-se en la casa d'enfront de la pedra damunt de la qual va predicar en 1410. El dia primer va concloure amb un sopar de germanor en el que van participar unes 400 persones i una gran actuació del grup de teatre de Vila-real "Xarxa teatre" sobre la festa medieval catinenca de Santa Anna (segle XV) El segon dia , 3 de juliol, es va repetir les actuacions del dia anterior, va tornar a predicar el pare Vicent Ferrer que es va acomiadar dels catinencs camí de Sant Mateu i per posar una brillant cloenda als dos dies de festa es va realitzar una cercavila pels carrers principals del poble. Ja en la Plaça de Dalt es va cantar, com es tradicional, tots en peu, l'himne a Catí. A destacar la perfecta organització de tots els actes, la gran puntualitat, la gran quantitat de catinencs i de catinenques que es van disfressar de l'època medieval, i la participació dels principals grups culturals de la localitat i tendes en l'organització d'un itinerari de paradetes comercials així com l'ambientació de l'entorn del poble a l'època medieval. Els catinencs i visitants d'altres pobles han pogut també veure la Casa de la Vila, l'Església Parroquial, la Casa Abadia i l'antic hospital on hi havia una important col·lecció de facsímil de llibres i pergamins dels segles XIII, XIV i XV que guarden una importància vital sobre la història de Catí. Després de l'èxit de la fira d'enguany no podem posar en dubte que aquesta tindrà continuïtat en els propers anys
Vergejament de la llana
Filatura de la llana
Debanadores, torn, mantes, etc... en la fira A Catí peraires, 2 i 3 de juliol de 2016
Cardament de la llana
Compraventa de llana entre Joan Espígol i Marco Datini (1940)
L’Ajuntament de Catí i la Diputació ultimen “A Catí Peraires” per al 2 i 3 de juliol
L’alcalde de Catí, Pablo Roig i el
vicepresident de la Diputació Vicent Sales, han mantingut una reunió per exposar,
dins de les activitats que el municipi té preparades per al cap de setmana del 2
i 3 de juliol, un dels més grans tresors que es troben a l’arxiu de la Diputació.
Taller de llana (4 de juny de 2016)
Recreacions sobre la història de Catí dels segles XIV; XV i XVI (Concessió Carta Pobla- 1239, Predicació de Sant Vicent Ferrer en Catí- 1410- Comerciants de la llana... etc)
A Catí peraires 2 i 3 de juliol escena 1: El dia 2 de juliol Balasc d'Alagó vindrà a Catí i lliurarà la Carta Pobla als 40 pobladors que van poblar Catí com va passar l' any 1239. Sia notori a tothom, presents i venidors, que nos, Balasc d'Alagó, per nos i per tots els nostres successors, amb aquesta present escriptura per a sempre valedora, us donem a vos, Raimon de Bocona, per a poblar, certa heretat que hi ha al terme de Morella, la qual heretat es diu Catí... Més informació en https://www.catimenu.com/cartapobla.htm
Roda de filar
A Catí tots són peraires. A Traiguera, canterers. A la Serratella, lladres i a Albocàsser, malfeiners. (Poesia Popular)
ORIGEN DE LA PARAULA- ¿PERAIRE, PARAIRE O PELAIRE?: Amb motiu de l'exposició "A Catí, peraires", organitzada per l'Associació de Dones de Catí, es van presentar els següents dubtes: - És correcte peraire? - Seria més correcte dir pelaire? - Cóm es diu aquest ofici en valencià i en castellà? - Amb un buscador d'internet (Google.es) he buscat les tres paraules (peraire, paraire, pelaire) i he pogut comprovar el següent: - La paraula "pelaire" es troba preferentment als textos d'idioma castellà i rarament en alguns textos d'idioma català o valencià. - Les paraules "peraire" i "paraire" es troben als textos d'idioma català o valencià i no als textos castellans, encara que "paraire" sovinteja molt més que "peraire". - Sabem que molts cognoms actuals procedeixen d'oficis antics (fuster, ferrer, moliner ...). El cognom "peraire" és més freqüent que el cognom "paraire" especialment en pobles de la nostra comarca (Albocàsser, Benassal, Vilar de Canes, Culla, Sant Mateu...) - Lo que resulta ben clar és que les tres paraules (peraire, paraire, pelaire) es refereixen a un mateix significat, a un mateix ofici, el de cardador de llana. Llavors quin és el correcte? CONSULTA ENCICLOPÈDICA He buscat en enciclopèdies i diccionaris catalanes, valencianes i castellanes tractant de resoldre acadèmicament la qüestió. - Catalanes: Pompeu Fabra, Diccionari català- valencià- balear (DCVB) d'Alcover i Moll, Gran Enciclopèdia Catalana. - Valencianes: Diccionari Valencià (Bromera)- Enciclopèdia Valenciana. - Castellanes (Larousse, Diccionari de la Real Acadèmia Española, Espassa).
Resumeixo el treball amb quatre consultes:.
Consulta castellana:
Resulta aclaridor que un diccionari castellà de la Real Acadèmia Española contempla la paraula "pelaire" com un catalanisme (es a dir paraula procedent del català "paraire"). La "pelairía" seria l'ofici u ocupació del "pelaire".
Consulta valenciana:
Consulta catalana:
Consulta del diccionari català-valencià-balear (Moll):
Gràcies a l'amabilitat i el treball d'investigació del catinenc Paco Segarra sobre aquest tema, disposo de la valiosa consulta del Diccionari Català- Valencià- Balear: Aquest diccionari integra el significat de les tres paraules (pelaire, peraire, paraire): - Pelaire: Sinònim de paraire (pàg. 394 del volum de la "P") - Peraire: Sinònim de paraire (pàg. 445 del mateix volum) - Paraire: (pàg.. 394 i 395 del mateix volum) (Paraula escrita antigament perayre) (en el mateix text del diccionari apareix després també parayre) - masculí- El qui es dedica a preparar la llana per a esser teixida, es a dir, a pentinar-la, cardar-la, perxar-la, etc; castellà: pelaire. "Lo paraire no val gaire, més poc val l'emborrador; més m'estimaria un sastre si no fos tan mentidor. (Cançó Popular del Pallars)
- Paraire o Peraire: Llinatge existent a Campmany, Figueres, Vilanova de la Muga, Calella, Sallent, Badalona, Balsareny, Culla, Sant Mateu, etc. ETIMOLOGIA: Del llatí "parator"(preparador). Cal considerar inadmissible la derivació de "pelle", "pellis" proposada per Niepage Mall i per Montoliu ja que l'ofici de paraire no tenia res a veure amb les pells ni seria explicable que la ll llatina s'hagués convertit en r en el català. La forma castellana "pelaire" es un catalanisme.
El terme o paraula "pelaire" es correcte en castellà. Procedeix del català "paraire" En català (valencià) el correcte seria la paraula "paraire" de la que han derivat per pronunciació la de "peraire". Aquest fenomen s'observa particularment a la nostra comarca. No obstant si utilitzem la paraula "peraire" no cometem cap tipus d'incorrecció ja que aquesta figura en prestigiosos diccionaris catalans com a sinònim de "paraire"i d'aquesta forma s'escriu en molts cognoms valencians i catalans. Etimològicament parlant hi han dos explicacions: - 1ª) La paraula deriva del llatí "parator"(preparador) (DCVB) - 2ª) La paraula podria derivar del llatí pellarius <pellis (pell): Que treballa la pell. Aquesta darrera explicació té els inconvenients que assenyala abans el diccionari català- valencià- balear.
El paraire seria: - El qui es dedica a preparar la llana per a esser teixida, es a dir, a pentinar-la, cardar-la, perxar-la, etc (DCVB) - Artesà que amb una carda treballa netejant la llana i transformant-la en fil. - Es relaciona amb qui es dedica a preparar la llana per a ser teixida. - Persona que es dedica a qualsevol de les operacions a que és sotmesa la llana des del rentatge fins al perxatge (Gran Enc. Catalana)
Al segle XXI encara queden Peraires ... literalment.
El sobrenom de peraires per als catinencs és ben antic. Es ben coneguda la importància ramadera que adquireix la vila de Catí durant l'Edat Mitjana i principis de l'edat Renacentista (segles XIII, XIV, XV i XVI).
Els primers documents de ramaderia catinenca es remunten a la mateixa època de la concessió de la Carta Pobla (1239). Així l'11 de gener de 1241 la reina Na Violant d'Hongria va donar la devesa de Vallivana i Salvassòria a Morella i les seues aldees, entre les que figurava la vila de Catí. L'any 1271 es crea el Tribunal del Lligallo que es reunia dos vegades a l'any (el tercer dia de Pentecosta i en Sant Miquel) i al que estaven obligats a presentar-se tots els propietaris de ramats i pastor amb els animals extraviats. Més endavant el 28 d'abril de 1274 el rei En Jaume I va concedir al castell de Morella i les seues aldees el privilegi de l'herbatge que les permetia de pasturar els seus animals en tot el regne de València i algunes terres de Terol sense necessitat de pagar l'imposta de l'herbatge. També l'any 1420 es va atorgar a Morella i les seues viles el privil·legi de poder pasturar els seus ramats en les terres del terme de Cantavella. El creixement de la cabana lanar correrà parell amb l'estabilització de les fronteres i amb l'augment de la demanda de llana dels mercats italians fenomen que va ser degut als impostos que cap a l'any 1300 van començar a gravar les llanes angleses. L'augment dels preus de les llanes angleses van obligar als teixidors italians a buscar la matèria prima en altres regions. A l'Edat Mitjana el comerç de les llanes catinenques i de la comarca dels Ports dirigia el seu tràfec per la Mar Mediterrània cap a Itàlia des dels ports de Tortosa, Peníscola, Vinaròs i Castelló. Les expedicions s'embarcaven cap els ports de Gènova, Pisa, Piamonte, Venècia, etc... amb destinació als centres tèxtils de la Toscana, Floréncia, Lombardia o tanmateix altres comarques europees. La producció llanera d'aquesta zona serà reconeguda com de primera qualitat estant englobada sota la denominació de "Llana dels Ports" o del Maestrat.
Al llarg del darrer terç del segle XIII i fins finals del segle XV la llana del nord de les comarques castellonenques serà la base de la prosperitat econòmica en entrar a formar part de les xarxes comercials internacionals en particular de les italianes. Un document de 1524 anota que Catí posseïa en este any 9.068 caps de ramat lanar i cabrum. Aquesta prosperitat es mantindrà fins els segles XVII i XVIII quan els centres tèxtils entren en crisi i el preu de la llana cau de forma espectacular. De totes formes Cavanilles comenta que en l'any 1795 al terme de Catí pasturaven encara 6.000 caps de ramats d'altres poblacions i que al menys 50 homes es dedicaven a la indústria telera i del tint.
Alguns exemples de mercaders catinencs es documenten en les famílies Montserrat, Santjoan, Spígol, Geroni, Figuera, Nissagues, familiars que han deixat testimoniatge de la seua importància econòmica en el paisatge urbà de la localitat. Així en 1377 es construirà la capella de Sant Miquel i de Sant Pere Apòstol (capella dels Montserrat) per ordre de Pere Montserrat, mercader de llana i de teixits. Entre el 19 i 20 de gener de 1446, Ramon de Santjoan realitzarà tres vendes de llana a mercaders venecians i llombards que suposaran aproximadament uns 65.364 kg.. El 1447 costejarà la construcció de la capella dels Sants Joans i en 1452 l'alberg del carrer major, el Palau de Sant Joan, la avui en dia coneguda com Casa Miralles.
Retaule Jacomart (màrtirs San Llorenç i Sant Pere de Verona)-Capella Montserrat (Sant Miquel i Sant Pere, apòstol).
La casa Miralles i Casa la Vila després de la darrera restauració (2014) Polsar para ampliar
Antiga capella dels Sant Joan (1447), dedicada actualment a Sant Martí de Tours (patró de Catí)
La prosperitat econòmica del poble es manifesta en la decisió del Consell de construir un nou ajuntament per substituir al vell ubicat en la Torre, més endavant Casa del Delme. El va construir entre 1417 i 1437 el mestre traiguerí Bernat Turó. Es tracta de la Sala o Casa de la Vila. Se situa en un cantó del Carrer Major i consta de dos plantes. La planta baixa és una Llotja oberta que se sustenta mitjançant arcs apuntats i on s'instal·lava el pes, la mesura i la carnisseria. Darrere en habitacions tancades hi havia la presó i l'almodí (graner). En la planta superior estava l'àmplia Sala que donava nom a l'edifici. Esta sala s'obre al carrer mitjançant finestres coronelles, amb festejadors a l'interior. La sostrada és teginada i parcialment policromada i se sustenta per mitjà de dos esveltíssimes columnes octogonals. Conserva el paviment de còdol i curiosos grafits en els murs, encara que va perdre el treballat ràfol de la coberta que ha tingut que ser renovat. Darrere de la Sala estava la capella.
Casa la Vila després de la darrera reforma de la Llum de les Imatges
Per la seua banda, Joan Spígol constituirà en València una companyia mercantil amb els catinencs Pere Santjoan i Tomàs Figuera per a comerciar amb llana, cuir i mules. El mercader Joan Spígol va construir una casa en la Plaça de Dalt l'any 1448 i va comprar l'any 1451 al Consell de Catí la primera capella de la passió (avui en dia coneguda com capella de Sant Pere Màrtir o dels Spígol). Per a aquesta Spígol va encarregar en 1460 una de les joies més importants de Catí, el Retaule de Sant Llorenç o de Sant Pere Màrtir, atribuït al famós Jacomart, pintor de càmera del rei Alfons el Magnànim.
Capella Espígol, accès a la Capella de la Comunió. A la dreta el Prigó del Cementeri, ara en exposició a la Casa la Vila. Actualment a la dreta de la capella s'ha habilitat una capelleta per a l'advocació de Sant Pere de Castellfort, on va estar també molts anys Sant Vicent Ferrer. La capella conté l'escut de Catí en pedra, el més antic.
Casa de Johan Espígol (Spigol)
L'OBTENCIÓ DEL FIL- FILAR LA LLANA: Les fibres i els fils: Les fibres són unes primeres matèries que s'utilitzen per fabricar qualsevol tipus de teixit. Les fibres són uns elements sòlids, flexibles, amb forma de filament, d'una llargada determinada i poc gruix. Les aplicacions més importants del fil són les següents: 1.- Fils per a la indústria del vestit, tant per a peces de vestir com per a complements. 2.- Fils per a la roba de la llar 3.- Fils per a la indústria Les fibres poden ser, segons la seva procedència, naturals o químiques. Fibres naturals Són les que proporciona la natura es poden classificar en tres grups: - Vegetals: s'obtenen a partir dels fruits, les llavors, les tiges o les fulles de determinades plantes. - Animals: procedeixen de matèries animals, com els pèls d'alguns animals i les secrecions d'alguns cucs. - Minerals: s'obtenen a partir de materials inorgànics. - Fibres químiques Les fibres químiques s'obtenen a partir de polímers naturals i sintètics mitjançant procediments químics. Es divideixen en dos grups: - Artificials: s'obtenen per tractament químic d'un polímer natural que sol ser una cel·lulosa de determinades plantes. - Sintètiques: s'obtenen a partir de polímers sintètics que poden ser derivats del petroli. En podem dir fibres de laboratori. Les fibres naturals més importants El cotó Es considera la més important de les fibres vegetals. S'obté de la llavor de les diferents espècies d'aquesta planta, que es conrea en les regions càlides de la Terra. La seva llargada es mesura en polzades. Contra més llargues, més fines. El gruix és igual a micronaire més un nombre. La fibra sol ser de color blanc. La seda L'elaboració de la seda és un procés molt artesanal. Un cop seleccionats i rentats els capolls, s'escalfen i es desfilen fins a obtenir d'un sol capoll una fibra de 1500 metres. La seda ha estat sempre la fibra més valuosa. El Japó és el primer productor mundial de seda artificial.
La llana- Característiques: La llana és una fibra natural que prové de les ovelles i que des d’antic és apreciada per les seves propietats, especialment pel seu aïllament tèrmic que la fa molt indicada per a la roba d’abric: mantes, abrics, mitjons, americanes, pantalons, jerseis, bufandes, ..
A Catí i en la comarca dels Ports/Maestrat, a l’època preindustrial, la llana fou la fibra més emprada per a l’elaboració de teixits. Les ovelles han estat presents als nostres camps i masies, cosa que n’ha facilitat l’obtenció de la llana Els teixits de llana sempre han estat molt apreciats per la seva qualitat i característiques. L’aparició de les fibres sintètiques amb característiques similars, com les acríliques, no han deixat de banda l’ús de la llana que segueix formant part dels teixits de qualitat.
El treball amb la llana va donar lloc a moltes frases fetes algunes de les quals encara poden sentir-se:
Les característiques de la llana varien segons la raça de l’ovella i de la part de l’animal d’on provingui. La llana d’ovella forma una fibra arrissada amb un diàmetre de 16 a 40 micròmetres i una llargària d’entre 35 i 350 mil·límetres. Un pèl de llana està conformat per tres capes, la medul·la, la cortical i la cuticular o superficial. Aquesta presenta unes escames.
La llana es compon de dos elements, la queratina i la lanolina. La queratina és una proteïna natural amb estructura de polímer que li proporciona elasticitat, flexibilitat i resistència. La lanolina és un greix que envolta les fibres i és impermeable. La llana s'obté de la xolla o esquilada de les ovelles i també dels animal sacrificats a l'escorxador. La fibra de llana presenta un conjunt de característiques relacionades amb el seu origen animal i la funció que fa com a pèl de l’animal. Les principals característiques són: Característiques físiques:
Característiques químiques:
Característiques biològiques:
El procés tèxtil llanerLa mecanització del tèxtil llaner comporta un conjunt de fases i operacions per transformar la llana de l’ovella en teixits a punt per a la confecció.
Cada una de les parts d’aquest procés amaga un conjunt d’operacions complexes realitzades per màquines i conduïdes per treballadors i treballadores. La filatura és un procés complex que parteix de la llana prèviament netejada per obtenir un fil apte per a ser emprat en els telers. El tissatge es du a terme amb els telers que amb el moviment incansable dels seus mecanismes va teixint la tela. Abans, però, cal preparar l’ordit, les bitlles, els lliços... tot un conjunt d’operacions prèvies. Els acabats són els tractaments finals que s’apliquen als teixits, com pot ser el tenyit o l’aplicació de tractaments per modificar la textura, com el batanat. Finalment la tela és emmagatzemada i portada al magatzem per als grans compradors i a les botigues per a la seva venda al públic en general o a les modistes i els sastres. Els teixits han d’anar correctament etiquetats amb els símbols coneguts internacionalment. Els teixits que contenen llana, segons la seva puresa, es classifiquen en dos blocs: els que tota la fibra és llana, aleshores reben la denominació de “Pura llana verge”, i els que contenen un mínim del 85% de llana, reben la denominació de “Ric en llana”.
Característiques dels teixits de llana:
La llana a Catí i a la comarca dels Ports La llana obtinguda d'esquilar ovelles i moltons era bruta. S'havia de rentar i esbandir bé amb aigua corrent per eliminar impureses (greixos, cascàries, terra) fins a obtenir fibres fines i esponjoses. Les ovelles s'esquilaven, i ho fan encara ara, abans de començament de l'estiu. S'obtenien uns dos kg. de llana per animal. Primer es posaven els vellons en sacs fins la seua neteja que tenia lloc normalment després de la sega. La llana a Catí era molt utilitzada ja que era la matèria tèxtil més comuna. Quasi totes les famílies tenien algunes ovelles i la seua llana era utilitzada des de antic per a fer, entre d'altres, matalassos, coixins, calcetins, mitges, mitjons, jerseis, rebeques, mantes, capots, alforges, faldetes, vions, sinaues, bufandes, guants i fins i tot vestits complets. A nivell mundial la llana, que actualment és una fibra molt usual, sola o barrejada amb d'altres, generalment sintètiques, era antigament l'element més important per a fer fils fins ben entrada l'època industrial.
Preparació de la llana:
Abans d’iniciar el procés de la filatura cal preparar la llana en diverses fases: selecció, batuda, neteja, esponjament. No tota la llana té les mateixes característiques de color, llargària de les fibres, tacte, etc. motiu pel qual es procedia primer a una separació per a uniformitzar les partides. La neteja era imprescindible per eliminar restes de terra, residus vegetals i excrements.
1.- Esquilada La llana s’extreu de les ovelles a través del procés anomenat esquilada, el qual consisteix a tallar els pèls arran de pell, formant una sola peça o velló. El velló obtingut pot pesar entre 1 i 3 kg i en algun cas pot arribar als 4 kg. L’esquilada es du a terme a final de primavera, durant els mesos de maig i juny. El velló es manté unit per l’encreuament de les fibres i per la presència de greixos, el qual arrossega també terra, excrements i residus vegetals. A continuació la llana s’ensaca per transportar-la a les filatures.
VÍDEO ESQUILADA: https://www.mnactec.cat/educa/media/videos/esquilada.flv Obrir amb Windows Media Player o un editor de video o pulsar directament davall
Ovella preparada per a ser esquilada
Esquilada d'ovelles (El dia de la TV- 2015)
Esquilada tradicional amb tisores
Maquineta- Tisores-Bos- Marcadors
Els instruments utilitzats per a l'esquilada eren inicialment les tisores. Més endavant la maquineta manual i més recentment la maquineta elèctrica que estalvia patiments als animals i permet aprofitar una longitud màxima de fibra.
Esquilada moderna amb màquina automàtica
La llana destinada a teixits precisava d'un procés de transformació amb la finalitat de poder ser usada en la seua elaboració. Aquest procés de transformació, denominat filatura, consistia en l'obtenció de fils suficientment llargs i resistents com per a poder ser usats en la teixeria.
La filatura és la transformació de les
fibres tèxtils en fils. Les fibres són multifilaments de llargada variable.
Les d'origen animal com la llana són més aviat curtes. Per a convertir-les en
fil cal disposar-les de manera que formen un conjunt prou prim, llarg i
resistent per a poder-lo teixir sense que es trenque, això és especialment
important. Aquest procés se'n diu filatura. Mitjançant la filatura, les fibres
es retorcen sobre elles mateixes i queden enllaçades, cosa que permet obtenir
un fil prou llarg per a fer-ne la tela.
En general, la filatura de les fibres
naturals com la llana es segueixen els passos següents:
· Netejar les fibres. Seleccionar les
més llargues.
· Pentinar-les perquè queden
paral·leles.
· Estirar, torçar i cargolar les fibres.
Amb els fils obtinguts amb la filatura es
procedeix a la fabricació dels teixits, procés conegut amb els noms de
teixidura o tissatge. Abans o després del tissatge, els fils o els teixits
s’acoloreixen en el procés de tintura. Si les teles no s’han teixit formant
dibuixos, se n’hi poden imprimir, procés que anomenen estampació. Després
cal tallar les peces de roba i cosir-les per formar les peces de vestir en
el procés de confecció
.
3.- Neteja, assecat i verguejat de la llana
Abans de rentar la llana es neteja de brosses
Procès de neteja de la llana
Procès de rentat i escaldat de la llana per eliminar els greixos
Per escaldar la llana s'utilitza el cossi i per escórrer-la els canastrons
S'esbandeix o aclareix la llana amb aigua en una bassa amb l'ajuda de canastrons
Acabat el procés de rentat cal eixugar la llana a l'aire lliure per la qual cosa s'escampa en les parets.
Els vellons de llana obtinguda de l'esquilada de les ovelles requerien d'una acurada neteja i classificació segons les parts de l'ovella de que procedia (esquena, costats, ventre, cap, cuixes). Cadascuna d'estes parts donava unes fibres diferents. També es classificaven pel color i la raça de l'ovella i pel seu tipus i qualitat. Calia rentar cuidadosament la llana amb aigua, procés en que s'utilitzaven els canastrons, i verguejar-los, una vegada la llana seca, al damunt d'un canyís per tal d'obtindre fibres fines, esponjoses. Si la llana es necessitava per a elaborar matalassos i coixins no requeria més tractament però la llana utilitzada per a l'elaboració de teixits requeria, una vegada neta, d'un nou procés: el cardat.
Una vegada la llana està seca es vergueja (amb una verga) damunt de canyissos per tal d'eliminar brutícies i obtindre vellons de llana més esponjosos i fins.
Llana verguejada. Entre el procès de neteja i batuda de la llana bruta es perdia una important quantitat. De 100 kg de llana bruta s'obtenia una quantitat inferior al 50% de llana neta.
Sària- Canyís- Vellons- Berga- Tines
4.- El cardat: Els vellons de llana obtinguda de l'esquilada de les ovelles requerien d'una acurada neteja. Calia rentar-los amb aigua, procés en que s'utilitzaven els canastrons, i verguejar-los, una vegada la llana seca, al damunt d'un canyís per tal d'obtindre fibres fines, esponjoses. Si la llana es necessitava per a elaborar matalassos i coixins no requeria més tractament però la llana utilitzada per a l'elaboració de teixits requeria, una vegada neta, d'un nou procés: el cardat.
Es carda la llana per a obtenir fibres estirades disposades paral·lelament. La llana que s'havia de cardar era pentinada antigament amb les flors punxoses dels cardots i posteriorment amb estris de ferro, cardes o peinetes. Així s'obtenien les fibres desenredades i estirades disposades paral·lelament abans de procedir al procès de filar. Es classificaven les fibres segons la seua llargària. Esta separació és important ja que el seu tractament a la filatura és diferent. Al mateix temps s'eliminaven si quedaven alguna brutícia per què la llana quedés perfectament neta. Era un procés molt pesat però fonamental per a l’obtenció d’un bon fil. D’aquí ve la dita “Uns s’enduen la fama i d’altres carden la llana”. Ve a dir que els teixidors obtenen la tela final i gràcies a la seva feina obtenen el reconeixement, però qui ha fet la feina imprescindible i dura són els cardaires.
Cardadors per estirar la llana
6.- Filatura: Amb els flocs de llana ben nets s'inicia el procès de la filatura u obtenció del fil. Aconseguir un fil de qualitat resistent i apte per als telers no resultava una tasca fàcil. En l'antiguitat, els fils s'obtenien amb dos estris molt senzills: el fus de mà i la filosa. El fus de mà, instrument que servia per cargolar el fil que s'anava formant, consistia en una vareta de fusta de doble con, que tenia a la part més gruixuda un anell de fusta, cuir, pedra o metall que actuava com a volant.
Les fibres de llana es posaven a l'extrem d'un pal, que s'anomenava filosa, que la filadora recolzava per un extrem a la cintura quan filava dreta o caminant, o recolzava a terra al seu costat quan estava asseguda. Amb els dits de la mà esquerra la filadora anava estirant les fibres de la filosa i les ordenava fins a formar-ne un fil uniforme, que torçava quan començava a filar, mentre subjectava l'extrem a la part més llarga del fus. Amb el fus de mà només es podia filar d'una vegada una longitud màxima d'1,30 metres. Aquest sistema de filatura era intermitent; a la primera etapa es feia l'estirat i la torsió, i a la segona part s'hi enrotllava el fil.
Les fibres es cargolaven al voltant de la filosa ("rueca"). La filadora estirava amb els dits les fibres de la filosa directament d'un cistell i les torçava amb un fus (" huso") que també feia girar amb els dits. Un cop ben torçat, el fil obtingut s'enrotllava a l'eix del mateix fus fins que quedava ple. Després, del fil es feien troques, es tenyien amb productes naturals i posteriorment es feien els cabdells, que servien per a teixir amb telers o a mà fent punt de mitja.
El fus es torça i s'enrotlla a un cantó enfilat al mateix torn
A l'Edat Mitjana va aparèixer la roda de filar o torn. Una roda muntada en un pla vertical sosté un pes que feia girar el fus a gran velocitat. El fil es torçava i s'enrotllava en un cantó enfilat al mateix fus facilitant la tasca de la filatura i fent-la molt més ràpida i operativa.
Es confeccionen madeixes utilitzant els aspes o aspis. Per a tenyir la llana es confeccionaven madeixes utilitzant les aspes o aspis, pals de fusta travessats en ambdós extrems per un orifici en els quals es creuaven altres pals de menor grossària, un de dreta a esquerra i l'altre enfront.
El fus de mà és un instrument que serveix per cargolar el fil que es va formant. Consisteix en una vareta de fusta de doble con. Les fibres de llana es posaven a l'extrem del pal que es recolzava per un extrem a la cintura o a terra. Amb els dits, la filadora anava estirant les fibres de la filosa i les ordenava fins a fornar-ne un fil uniforme que torçava quan començava a filar.
Fus de mà (esquerra) i aspis (dreta)
Es debanen les madeixes de la llana ja tenyida per tal de convertir-les en un nou cabdell emprant per això les debanadores.
Debanadores
Per a tenyir la llana es confeccionaven madeixes utilitzant les aspes o aspis (pals de fusta travessats en ambdós extrems per un orifici) en els quals es creuen altres pals de menor grossària un de dreta a esquerra i l'altre enfront. Una vegada tenyida es debanaven les madeixes per tal de convertir-les en un nou cabdell, emprant per a això un aparell anomenat debanadora.
Confeccionant amb dos agulles peces confeccionades amb llana verge.
Amb el moixell es pessiga la llana i s'estira
Peces confeccionades amb llana verge: calcetins o mitjons, gorro, etc...
Peces confeccionades amb llana verge: calcetins o mitjons, gorro, etc... de diferents colors (negre, blanc, tenyit)
Procès complet (Ordre de dreta a esquerra i de la part superior a la inferior)
L'OBTENCIÓ DEL TEIXIT- TEIXIR LA LLANA El tissatge La base del teixit: l'ordit i la trama
El tissatge és el conjunt d'operacions que tenen com a finalitat entrellaçar els fils, de manera regular, permanent i durable, per fer-ne teles. En el tissatge el fil es converteix en teixit. Els telers són les màquines que fan aquesta funció. Les màquines que es fan servir per teixir gèneres de punt s'anomenen tricotoses. Per elaborar els teixits a partir del fils es fa servir un teler: una sèrie de fils paral·lels, anomenats ordit, són travessats perpendicularment, per sobre i per sota, alternativament, per un altre fil anomenat trama.
Trama Característiques dels teixits En una tela hi podem distingir: - Fils d'ordit:
són els fils paral·lels disposats en sentit longitudinal que determinen
la llargada de la peça. El nombre de fils d'ordit que hi ha en un cm.
determina la densitat de l'ordit. Per representar un lligament cal: - Numerar l'ordit: posar un nº
d'esquerra a dreta a cada quadrícula que representa els fils d'ordit. - Fil pres: quan el fil
d'ordit passa per sobre d'una passada de trama, es marca el quadret amb
una X. Tipus de teixits segons el lligament Segons el lligament els teixits poden ser de tafetà, de sarja o de setí. - Tafetà: és el lligament més simple i el més utilitzat. Cada fil d'ordit s'entrellaça amb un fil de trama, que passa un cop per sobre i un cop per sota del fil d'ordit (lligat de plana). La tela no té ni dret ni revés i es fa servir en teixits com batista, lona, alpaca, xarpellera.
La manera de combinar ordit i trama, la gran diversitat de fibres i fils, i el tractament posterior de les teles, donen lloc a una gran varietat de teixits per a usos domèstics i industrials. La teixidura primitiva consistia en un bastidor on se subjectaven els fils en sentit longitudinal (ordit) amb una certa tensió, s'hi entrecreuaven perpendicularment uns altres fils (trama) amb l'ajuda d'una agulla o punxó (passada) i s'ajustaven unes passades amb les altres amb una pinta rudimentària. A l'Edat Mitjana ja es filava amb l'ajuda d'un torn, i els telers tenien un plegador per enrotllar els fils de l'ordit i un altre plegador per el teixit. La trama s'entrecreuava manualment i se separava l'ordit en dues sèries de fils. Per tal d'obtenir un teixit de llana s'empraven tota una sèrie de tècniques simples com el ganxet, el punt de mitja, el macramé, les xarxes, ..etc.
Els primers telers es van inventar en el neolític. Sembla que eren
verticals i l'ordit anava en un bastiment dret. Amb una pinta accionada a mà s'ajuntava
al màxim el fil de la darrera passada amb el de la passada anterior.
El gènere de punt
Mantes confeccionades amb llana
Els telers tradicionals emprats a les nostres comarques eren els denominats telers horitzontals o de baix lliç. Es caracteritzaven per una estructura formada per quatre columnes verticals unides horitzontalment per quatre travessers que es disposaven en la part superior, mitjà (bancades) i inferior. En l'espai delimitat per aquesta estructura es situaven en la part posterior el plegador de l'ordit, on hi havia enrotllats els fils de l'ordit. En la part anterior, on hi era el teixidor hi havia una peça semblant, el cilindre plegador, que enrotllava la peça ja teixida.
Els fils de l'ordit passaven pels llistons dels guiafils i d'ací es situaven els lliços que permetien la separació dels fils de l'ordit, de tal forma que es disposaven en dues capes de fils deixant una obertura entre ells denominada calada per on, a través del moviment dels pedals, passava la llançadora, peça de disseny especial en forma de barca formant d'aquesta manera els distints tipus de lligament dels fils que donaven lloc al teixit.
Amb l'aparició dels grans telers mecànics es va incrementar
considerablement la producció de fil, sobretot des del moment en què es van
fer funcionar automàticament amb energia hidràulica.
Els telers van ser un dels símbols de la revolució industrial al segle XVIII,
en substituir el seu accionament manual pel de l’energia del vapor.
LA CREACIÓ DE LES PRIMERES FÀBRIQUES TÈXTILS
El 1764 James Hargreaves, va inventar una màquina que va anomenar spinning-jenny, que permetia que un sol operari accionara 16 fusos a la vegada. S'havia aconseguit un progrés important, encara que era necessari preparar el material en forma de metxa per substituir l'antiga filosa. La millora d'aquesta màquina va anar a càrrec de Samuel Crompton, que hi va afegir un tren d'estiratge i un carro mòbil, i va anomenar la nova màquina mulu-jenny. El 1733 John Kay va inventar la “llançadora volant”, un artefacte que permetia passar el fil de la trama d'una banda a l'altra del teler amb la intervenció d'un operari. La llançadora, actualment en desús, ha estat el símbol de la teixidura i la seva invenció va significar un gran avenç en la producció. Amb aquestes innovacions es van crear les primeres fàbriques, que van sorgir de l'agrupació de les màquines en un mateix local. Gràcies als avenços tecnològics de final del segle XVIII la indústria tèxtil experimentà una demanda de productes cada vegada més gran, per la qual cosa necessitava solucions pràctiques per incrementar la producció. L'aplicació de la màquina de vapor de James Watt va oferir la primera solució pràctica al problema de la força motriu. S'iniciava una de les etapes més importants de l'època actual. Les indústries tèxtils es van muntar en edificis construïts expressament amb aquesta finalitat, amb una especialització del treball que va originar una concentració de treballadors que formaven la classe dels obrers assalariats. Els suburbis de les ciutats es van transformar en sòrdides aglomeracions industrials i van obrir excepcionals perspectives de creixement, impensables per a l'economia artesanal del passat. INTRODUCCIÓ A CATÍ DE LA INDÚSTRIA DE LA SEDA Al segle XVIII s'amplia la informació sobre la indústria tèxtil de Catí a partir de les observacions del botànic Antonio José Cavanilles.Durant aquest segle (1727), s'introduirà el conreu del cuc de seda, amb la plantació de moreres produint-se així una diversificació de la indústria tèxtil introduint-se els treballs de teixits de seda. Veiem que ens diu Cavanilles sobre els teixits de Catí: "No llegaban a 200 los vecinos de Catí al principio del siglo XVIII y hoy pasan de 400. La industria y las fábricas mucho más que la agricultura han sido la causa de este aumento... Compran los capullos de seda, los limpian, lavan y maceran con lejía hasta poner-los como un algodón. A esta materia llaman filadis y después de hiladas la reducen a cintas. De éstas hay sobre 200 telares en que trabajan otras tantas mujeres. Cincuenta hombres se ocupan en tejer telillas y otros en cardar y preparar lanas para paños.." LA FILATURA A L'EDAT CONTEMPORÀNIA:
Al segle XIX va aparèixer un altre tipus
de filadora, la continua, que filava directament la fibra amb un sistema de
cilindres que estiraven el fil i amb uns anells que, en girar, el torçaven i
el cargolaven. Aquestes filadores tan complexes realitzaven el mateix
procés tradicional de filar, però automàticament i amb molta més efectivitat i
rapidesa.
Es va posar en marxa la primera fàbrica tèxtil moguda amb
màquines de vapor. Al port de Barcelona arribava el carbó necessari per fer
funcionar les maquines de vapor. Igualment es van crear nombroses
colònies industrials que aprofitaven l'energia de l'aigua per fer funcionar
les màquines.
La llana va perdre importància davant d'altres fibres naturals com el cotó,
la seda, , el lli, el cànem, l'amiant, el vidre i sobre tot les fibres
artificials i sintètiques (niló, acrílics, tergal, polièster, acetats..)
obtinguts a partir del petroli o productes químics i que no requereixen del
procés de la filatura i que van representar una autèntica revolució en el camp
tèxtil per la seua durabilitat i elasticitat.
La filatura en l'actualitat:
Des de finals del segle XIX fins a mitjan segle XX, els canvis tecnològics
experimentats per la indústria tèxtil no van ser gaire espectaculars: les
fàbriques que treballaven amb màquines de vapor es van transformar quan es va
començar a utilitzar l'energia elèctrica. Però a partir dels anys 50 les
innovacions tecnològiques van avançar considerablement, mentre irrompien en el
mercat les noves fibres sintètiques, que no requereixen el procés de filatura.
Les màquines dedicades a la preparació i la filatura de les fibres naturals, construïdes amb tecnologia mecànica avançada, permetien grans produccions amb poc personal. A les modernes factories de teixidura s'ha passat dels antics telers de llançadores, la velocitat dels quals no superava les 200 passades per minut, a les modernes màquines per teixir amb inserció de la trama amb pinza, projectil, llança o aire, a velocitats que superen les 450 passades per minut. Sofisticats sistemes de control impedeixen l'aparició de defectes en els fils i teixits i asseguren una correcta manipulació del producte. La indústria tèxtil, que es basava primerament en l'ocupació de molt personal, depèn actualment de tècnics en constant reciclatge per atendre les constants innovacions.
Actualment, el conjunt d'operacions que feien
diferents màquines, està molt automatitzat. Les fibres passen d'una fase a una
altre arrossegades per corrents d'aire. Es netegen, s'espongen i es barregen
adequadament. A continuació es carden i es fan les madeixes, que serveixen per
alimentar les filadores, segons la qualitat i la varietat del fil que es vol
obtenir. El procés es du a terme sense la intervenció humana. Un operari es
limita a controlar les diferents fases amb procediments electrònics i
informàtics controlats per ordinadors.
És obvi que el sector tèxtil avui, un segle després del
naixement del vapor Aymerich, Amat i Jover, ha canviat radicalment, així com
l’estructura social i econòmica del nostre país.
Ell sector tèxtil ha evolucionat en diverses línies relacionades entre sí que cal tenir presents per tal d’entendre globalment en quin moment està. El factor empresarial i comercialEl sector tèxtil ha sofert un retrocés important pel que fa als llocs de treballs i l’estructura productiva. Moltes són les empreses han tancat –les dedicades específicament al procés tèxtil i d’altres auxiliars com les de construcció de maquinària-. Els tancaments han comportat una gran destrucció de llocs de treball que ha estat importantíssima i segueix amenaçant actualment. La tecnologia i les estratègies empresarials d’aquest sector estan canviat contínuament per anar-se adaptant a la nova situació que representa la globalització. Aquesta situació canviant ve motivada per molts factors, un dels més importants és el del cost de la mà d’obra. El cost mitjà de l’hora de manufactura, segons dades de l’any 2006, està al nostre país sobre els 12 €, al Marroc a 6 € i a la Xina, 0,5 €.
EXPOSICIÓ: "A CATÍ.... PERAIRES" (ASSOCIACIÓ DE DONES DE CATÍ)- Agost 2006 https://www.mnactec.cat/educa/proces_textil.php?a=caracteristiques_de_la_llana https://www.mnactec.cat/educa/proces_textil.php https://www.xtec.cat/~jdot/textil/textil.htm Exposició Casa la Vila - Estiu de 2016 Gran Enciclopèdia Catalana Diccionari valencià (Bromera) Diccionari de la Llengua Española- Real Acadèmia Española Diccionari català- valencià- balear La filatura- https://www.xtec.es/~mvillal3/filatura.htm Per Joaquim Carbó Miralles, 2018 ÚLTIMA ACTUALITZACIÓ: 19 MAIG 2023 |